Monday, 24 September 2012

Ondskefull reklam

Varför visar man ett kvinnobröst på en reklam för en kappa?
Bam!
 Enligt Lady Dahmer och säkerligen många andra är det för att de säljer grejer med tjejer. Jag tycker att man kan räkna bort lite av problematiken i och med att den här jackan faktiskt är en damjacka och att det är lite tillåtet att sälja damprodukter med hjälp av damer. Så just den biten är ju inte så underlig.

Personligen tycker jag inte att det är underligt alls att vi använder kvinnor i reklam. Jag försår inte frågan varför, som ställs. Vadå varför? Därför att folk köper, varför annars? Därför att det är ett sätt att associera en vara med en livsstil och därför kunna sälja en livsstil, för att folk tycker om att associera sig med en viss konsumenttyp och reklamen spelar på detta. Är det vettigt, är det etiskt? Jag personligen tycker inte att det är etiskt att använda psykologi inom marknadsföring, men det är fortfarande inte speciellt svårt att förstå varför. Framförallt är det inte svårt att inse att företag ofta inte har någon agenda utanför behovet att sälja produkter, knappast att hålla kvinnor fångna i ett patriarkatiskt fängelse där sexismen är fönstren vi blickar ut genom.

Boom-chacka-wa-waaooow!
Reklamer anklagas ofta för att vara sexistiska, och de är de också. Absolut. Vad detta innebär, däremot, är inte att företagen behöver vara sexistiska. Det innebär att de vill sälja varor och vandrar ner den breda, bekväma vägen kvinnlig sexualitet för att göra det - måhända har de dåligt omdöme, måhända skiter de högaktningsfullt i hur du reagerar eller känner om dig själv så länge du handlar jackan, men det betyder inte att företagets eller reklammakarnas kvinnosyn måste vara sned.

Jag vill jämföra reklam riktad mot kvinnor med filmer riknade mot kvinnor. De kan vara skapta för, om och med kvinnor, och ändå vara totalt vidrig, sexistisk skit - därför att vidrig, sexistisk skit säljer. Inte för att producenterna vill trycka ner kvinnor eller för att regissörerna innerst inne hatar sin vagina, utan för att det säljer att ha en kvinna som får sin drömpris/hämnd på bitchen/grymmaste jobbet trots att hon snubblar och tramsar sig, äter för mycket choklad och är lite korkad eftersom hon ju bara är en tjej hahahahaha!

Reklammakare använder det som säljer varor för att sälja varor. Kvinnors sexualitet säljer varor - eller snarare, all sexualitet säljer varor, men kvinnors sexualitet är så himla mycket lättare att fånga på burk eller på bild eftersom sexuella män ofta framstår som självbelåtna potentiella våldtäktsmän.

Kan vi vänta oss att kvinnor slutar användas i reklam? Nej. Borde vi? Nej, det vore att förenkla systemet. Det vi egentligen borde fokusera på är att få bort psykologin i reklamerna, så försvinner sexualiteten på samma gång. Smart, va?

No comments:

Post a Comment

Jag blir så glad när ni kommenterar. Jag älskar uppmärksamheten och suger upp den som en tvättsvamp.